Wednesday, January 13, 2010

happy st knut's day

Today is the day, St Knut's Day, Sweden (and Finland) dances the Christmas away ' Tjugondedag Knut nu dansas julen ut'. Last year it was a lot of Christmas ornaments to take down and put away, this year not so much. In fact I'm feeling dash adventurous and will keep some of them up as long as they please the feeling cosy indoors eye. Let there be light still.

No dancing plans (alas) today either, but I wish for a most pleasant day with other kinds of happy feet anyway.

Have a happy St Knut's day!

IMG_2622

9 comments:

aforkfulofspaghetti said...

Happy St Knut's Day to you, too, Pia! :)

Love the pic of your cat again - so funny!

Poppy Q said...

That photo is great!!! Hope you all have a fabulous St Knuts Day (love that name).

pärlbesatt said...

Sååå, jag vet inte hur många år efter "alla andra" ska jag läsa Murakami och Winterson. Eftersom åtminstone den ena är en du gillar så säger jag det här. :)

Har du hunnit kolla på min samurajbok än?

pärlbesatt said...

Äsch, nu såg jag ju svaret i högermarginalen... Sorry.

WV är kaxid. Giftigt syrlig kaxighet?

Pia K said...

thanks, afos! glad you enjoyed:)

thanks, julie! yes, it's a grand name, both for cat and day:)

vet du vad, pärlbesatt, ingen svensk jag umgås med har läst varken winterson eller murakami (båda är favoriter hos mig!), men jag rekommenderar dem ständigt häran och däran! jw - powerbook och hm - kafka on the shore skulle jag välja som första-böcker. gillar inte alls murakami översatt till svenska, läs den på engelska tycker jag.

men nog skrev jag om 'samurai' i en bloggkommentar hos dig...? eller tänkte jag bara. eller svarade jag här i bloggkommentar. virrigt ibland. hur som helst, återvänder du hit så kan jag berätta att den gillas, men det går långsamt för man måste lägga ifrån sig och tänka och verkligen koncentrera sig när man läser. knökig på ett positivt sätt:) och så hittar man små pärlor om saker man själv tänker, tycker, retar sig på men ingen annan verkar ifrågasätta elelr fundera över. sån't gillas!

just det - har försökt klura på vad du menade med 'wv är colosept, det lät medicinskt.' i en tidigare kommentar. ingen aning. inte heller om kaxid ovan. förklara gärna vid tillfälle. eller så får jag ett briljant infall en dag...:)

Anonymous said...

Happy St. Knut's!

Paz

Pia K said...

pärlbesatt - wv är ju naturligtvis word verification, så himla dum jag var...:)

thanks, paz!

Kitchen Butterfly said...

Happy St Knut's day....have never heard of St Knuts!!!!!! Thanks

Pia K said...

glad to be of enlightening service then, kitchen butterfly;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...